Direktlänk till inlägg 17 mars 2011

Det bästa med mig

Av Alexander Kieding - 17 mars 2011 02:56

Inte för att förringa min egen person, men det bästa med mig är helt klart min fru. Hon är helt enkelt min favoritmänniska. På de nio år -- de tre gånger tre år -- vi levt, älskat och arbetat tillsammans har min respekt för henne bara ökat och ökar. Jag känner helt enkelt ingen med ett så knivskarpt omdöme som hon. Hon genomskådar det mesta och har långa antenner som med osviklig precision sträcker sig rakt in i det väsentliga. Yta går hon helt enkelt inte på. Samtidigt som hon älskar det strikta och formella. Hon kan vara den kärvaste konstkritiker och den älskligaste husmor; den vänaste älskarinna och den mest reko kamrat som tänkas kan. Hård som granit. Mjuk som siden, Skarp som glas, vän som en nyutsprungen nyponros. I kid you not. Hon är en valkyria.


Inte för att hon är speciellt förtjust i modernism men en dikt av Karin Boye infinner sig automatiskt och vägrar försvinna, nu när jag tänker på henne:


Du är min själs uppståndelse

Du är min själs uppståndelse
till verklighetsextas,
att luften rör mig het som eld
och syns som ett hav av glas,
och mina ögons makt,
att de domnande förnimmer
hur alla färger flammar ut
i drucket skimmer.

Du är min viljas styrka,
du ger mig en kraft
att vänta och att handla,
som aldrig jag har haft.
Ja mina sinnens hunger,
som hetsar mig och jagar,
blir därför att den gäller dig
ett jubel alla dagar.

Du är mitt livs mognad.
Du gör mig hel.
Ur mitt förgångna samlar sig
var tåga och minsta del.
På hundra skilda vägar
har jag vandrat och trevat.
Nu möts de. Fram mot dig
har jag levat.


      


Jo just det: och så fyller hon år idag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Kieding - 18 mars 2011 21:31

Intresserar man sig för, och lyssnar på, människor så märkar man snart att musik är något centralt. Folk berättar om sina liv och inte sällan kommer det fram hur de har påverkats och rentav präglats av den musik de, ofta passionerat, lyssnade till so...

Av Alexander Kieding - 17 mars 2011 01:24

En sak som har intresserat mig så länge jag kan minnas är hur andra människor funkar i huvudet. Hur de tänker, vad som driver dem och vad de känner. Min far älskade klassisk musik och lagade utsökt mat. En passionerad finsmakare. Min mor läste till p...

Av Alexander Kieding - 16 mars 2011 22:46

1962, Föddes i Göteborg, moder från Trollhättan, fader från Bergen i Norge. Mor är innerlig, fager och fantasirik, far är principfast, har motorcykel och ingenjörsskägg. Båda är konstnärliga, idérika och nyfikna. Det håller inte länge. 1963 Trollhä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards