Direktlänk till inlägg 17 mars 2011

Intressen

Av Alexander Kieding - 17 mars 2011 01:24

En sak som har intresserat mig så länge jag kan minnas är hur andra människor funkar i huvudet. Hur de tänker, vad som driver dem och vad de känner. Min far älskade klassisk musik och lagade utsökt mat. En passionerad finsmakare. Min mor läste till psykolog och var fosterhemsinspektör när jag växte upp. Hennes man undervisade blivande socionomer. Min farmor skrev psykologiskt djuplodande romaner. Vi filosoferade alltid mycket hemma och jag kände att mina reflektioner värdesattes. Det har nog präglat mig på ett bra sätt.


Jag ritade mycket som barn. Visst läste jag en massa ungdomsböcker periodvis, och snickrade lådbilar, trädkojor och rullbrädor, men jag återkom alltid till ritblocket och den ostörda friden tillsammans med mina egna tankar och visioner.


För barn av den sort som jag var är det viktigt att få vara ifred med sig själv ganska mycket. Att inte bli distraherad och tagen i anspråk för mycket. På scouterna gick jag i två veckor. Jag gillade idén med scouterna -- gör det fortfarande -- men det funkade inte för mig personligen. Det skulle vara fint med en scoutverksamhet som även introverta barn fick plats i. Det hade gjort mig gott.


Inte för att jag visade det men jag tappade lätt respekten för vuxna när jag upplevde dem som avtrubbade eller självupptagna. När de inte såg, eller när jag inte kunde få till en samsyn med dem. Samsyn är viktigt för en viss typ av barn. De känner sig förstådda, och på ett bra men indirekt sätt därför bekräftade, av att utan att säga speciellt mycket se samma sak som en vuxen. Den typen av intimitet skapar ett permanent utrymme i medvetandet, som man kan växa in i långt upp i vuxen ålder.


Samtidigt var det betydelsefullt för mig med personer som ingav mig en känsla av just respekt, eller rentav vördnad. Personer jag kunde se upp till. Det kunde vara den gamla fru Stridsberg på Johannesplan, som jag knappt vågade titta på, eller det kunde vara den kunskapssprudlande uppfinnaren Lars som ofta satt i långa och spännande samtal med mina föräldrar. Personer som var bortom all kritik. Som kanske var mer symboler än verkliga människor av kött och blod.


Riktigt gamla människor kan vara så. Fru Stridsberg, till exempel.


Eller kyrkor. Johannes kyrka och dess gravstenar var väl de första platserna som jag kände den där typen av helig bävan inför. Aldrig, aldrig att jag ens skulle leka med tanken att t ex gå innanför gränsen till en grav, eller, hemska tanke, gå innanför skranket till altaret i kyrkan. Jag kan nästan fortfarande bli lite yr när jag tänker på hur jag kände den gången. Heligt! Att trampa på en grav skulle dessutom ha skrämt mig. Det låg trots allt ett lik därunder. Eller ett skelett!


Mina föräldrar var inte religiösa. Tidsandan var snarast antireligiös och ganska politiserad. Men min känska av vördnad för det jag uppfattade som värdigt, ålderdomligt och heligt var stark. Den har inte avtagit med åren men har kanske skiftat fokus från människor och ting till gärningar och perspektiv.


Konst och filosofi har varit oundvikliga och jag är tacksam att såpass många av de vuxna i min barndom hade en viss respekt för sånt. Jag har sett så mycket av detta intresse hos barn som sedan blivit kloka och ansvarskännande vuxna.


Betyg i ordning och uppförande borde förresten återinföras i skolorna. Det är de viktigaste och mest praktiskt användbara betygen av alla. Att ha koll på sig och sitt, att ha självdisciplin, det är ju det som kallades "ordning". Och "uppförande" heter idag social kompetens och värdesätts enormt. Vill jag anställa någon så är dert kanske först och främst dessa två egenskaper jag letar efter. Utan dem så blir andra förtjänstfulla egenskaper ofta rätt obrukbara.


Själv skulle jag nog inte ha fått speciellt bra betyg i ordning och uppförande. I alla fall inte i ordning. Jag var rätt slarvig och disträ, gick ofta i egna tankar och kom sällan i tid till lektioner. Det är fortfarande en av mina svagare sidor.


Uppförandet var nog bättre. Jag var en ganska välartad pojke tror jag. Ingen moppe, inget gängliv, inga pangade fönster eller sånt bus. Även om sprit och tobak fascinerade. Jag prövade allt sånt ganska tidigt, kanske i trettonårsåldern. Vi hade diverse fosterbarn som var äldre än mig och tvivelaktiga som förebilder. Jag kan inte säga att jag fastnade i något missbruk eller beroende men vet inte vad som beror på rent generiskt arv och vad som beror på uppfostran och ö h t den sociala miljö jag växte upp i.


Frågorna tycks mig viktiga för alla som har med barn och ungdomar att göra.


En faktor som man nog inte bör underskatta är värdet av skönhet och harmoni i miljön. God konst, poesi, vacker musik, sådant som ger människolivet dignitet och högre värde, det är nog ofta ett bra vaccin mot olika former av lowlife. Ja, och att man som barn bereds tillfälle att känna vördnad och hysa tacksamhet. Sådant kan ju inte forceras fram men måste ges utrymme på något sätt. Och då är skönhet nog det bästa sättet. Sådant förädlar och ger innerlighet och inlevelseförmåga.


Här är en bild på min dotter Rebecka:

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexander Kieding - 18 mars 2011 21:31

Intresserar man sig för, och lyssnar på, människor så märkar man snart att musik är något centralt. Folk berättar om sina liv och inte sällan kommer det fram hur de har påverkats och rentav präglats av den musik de, ofta passionerat, lyssnade till so...

Av Alexander Kieding - 17 mars 2011 02:56

Inte för att förringa min egen person, men det bästa med mig är helt klart min fru. Hon är helt enkelt min favoritmänniska. På de nio år -- de tre gånger tre år -- vi levt, älskat och arbetat tillsammans har min respekt för henne bara ökat och ökar. ...

Av Alexander Kieding - 16 mars 2011 22:46

1962, Föddes i Göteborg, moder från Trollhättan, fader från Bergen i Norge. Mor är innerlig, fager och fantasirik, far är principfast, har motorcykel och ingenjörsskägg. Båda är konstnärliga, idérika och nyfikna. Det håller inte länge. 1963 Trollhä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards